reklama

The Brit Awards 2012

Londýn včera (21.2.2012) hostil jedno z najvýznamnejších podujatí britskej hudobnej scény. V londýnskej O2 aréne sa konalo odovzdávanie hudobných cien The Brit Awards. Po veľkom úspechu na Grammy Awards pred dvoma týždňami, zahviezdila Adele aj na domácej pôde. Nielenže opäť predviedla úžasné vystúpenie, no podarilo sa jej vyhrať aj dve ceny, ako najlepšia britská speváčka a najlepšie album roka (21).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ed Sheeran, hrdzavovlasý Brit, zvíťazil v kategórií najlepší britský spevák a najlepší nováčik. Takisto sa predviedol na pódiu a zaspieval svoj hit Lego House. Mimochodom vo videoklipe vystupuje predstaviteľ Rona Weasleyho z Herryho Pottera Rupert Grint. Títo dvaja mladíci sa na seba veľmi presvedčujúco podobajú. V prvých chvíľach videoklipu som si dokonca myslela, že to je jeho pieseň. Chvála bohu nie je.

Najlepší britský song vyhralo chlapčenské zoskupenie One Direction a ich hit What Makes You Beautiful. Vážne, ešte niekoho neprešlo vytváranie podobných skupín? Osobne ich síce nepoznám, no stačila mi fotka. Až príliš pop, príliš sladké. Nedávam im dlhé trvanie. No na druhej strane, na Brit Awards sa im podarilo poraziť také mená ako Adele a jej Someone Like You, Jessie J s Price Tag, Eda Sheerana so skladbou The A Team, či Example a jeho Changed The Way You Kissed Me.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Britskú skupinu roka vyhrala, už po štvrtý krát, skupina Coldplay. Niekde som čítala, že tohto ročné Brits ovládla mladá krv a Coldplay zachraňovali česť, tak povediac, staršej generácií. Ak sa nad tým zamyslím, do určitej miery mali pravdu. No stále si myslím, že mladá krv sa musí ešte veľa učiť, aby sa dotiahla na velikánov akými sú aj Coldplay, či Blur.

Keď už som začala o Blur. Britská akadémia poctila túto skupinu, ktorej sláva bola na vrchole 90. rokoch, špeciálnou cenou za významný prínos hudbe. Blur na oplátku zahrali pár svojich hitov priamo na pódiu londýnskej O2 arény. Myslím, že to bolo príjemné spomínanie na roky dávno minulé. This Is a Low, Tender, Girls & Boys, Parklife, či môj obľúbený Song 2. Všetky pekne porade, zahrané ukážkovo. No myslím, že ich čas naozaj už vypršal. Nie len že páni majú vlastné projekty, spomeniem asi najznámejšiu kreslenú skupinu Gorillaz, ktorú vedie práve frontman Blur Damon Albarn. No nemohla som si pomôcť, k Damonovi mi to už akosi nepasovalo. Chýbala mi tam tá mladícka nerozvážnosť, drzosť, či egoizmus akú ukazoval na začiatkoch. Nehovorím, predstavenie to bolo skvelé, najmä piesne Tender a Song 2 ma zatiahli späť do minulosti. Ale pravé srdce Blur už tam nebolo, aj keď snaha bola obrovská. Zaujal ma aj basák skupiny, pôsobil na mňa, ako keby sa mu nechcelo ani hrať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S vystúpením Blur sa viaže ešte jedna vec. Konkrétne pred vystúpením Blur. Vyvolala asi jedinú kontroverziu večera, no nemusela. Ako poslednú kategóriu vyhlasovali najlepší album roka. Vyhrala Adele. No keď mal prísť jej moment poďakovania, prerušil ju moderátor večera, aby uviedol práve skupinu Blur. Adele stihla akurát všetkých pozdraviť, popriať pekný večer, vyjadriť sa, ako je úžasné hrdo držať vlajku rodnej krajiny vysoko nad hlavou a vrátiť sa späť z odovzdávania Grammy so 6 cenami a následne vyhrať aj na Brit Awards. No potom prišiel moment, o ktorom sa veľa diskutovalo. Pred odchodom z pódia stihla jej ruka s vystrčeným prostredníkom vyletieť do vzduchu. Neskôr obhajovala toto svoje správanie, že to nebolo smerované k fanúšikom, ale predstaviteľom Brit Awards. Ich vysvetlenie, v rámci krátkosti vysielacieho času, museli urýchlene uviesť skupinu Blur a prerušiť tak ďakovnú reč víťazke najlepšieho albumu roka. Mimochodom vystúpenie Blur trvalo okolo 20 minút, najdlhšie zo všetkých vystupujúcich. Neskôr sa Adele za prerušenie ďakovačky ospravedlňovali. Myslím, že k tomu nemuselo ani dôjsť. Tých pár minút, čo by Adele venovali na poďakovanie, by určite všetci prežili. Na druhej strane, je otázna aj jej reakcia. Chápem, bola nahnevaná, ale k dáme, za akú ju považujem, sa niečo podobné nehodí. Ospravedlnila sa aj ona.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem kategórií venovaných britským umelcom, sa odovzdávali ceny aj v kategóriách zahraničným umelcom. Najlepší zahraničný spevák sa stal Bruno Mars, speváčka Rihanna. Foo Fighters zvíťazili v kategórií najlepšia zahraničná skupina. Cenu im odovzdávali legendy Brian May a Roger Taylor so skupiny Queen. No vlastne neodovzdali, Foo Fighters totižto neboli prítomní. Ako zahraničný nováčik zvíťazila speváčka Lana Del Rey, ktorá podotkla, že cena pre ňu veľa znamená, dokonca viacej ako si myslíme.

Okrem týchto kategórií odovzdali aj cenu kritikov. Tu vyhrala speváčka Emeli Sandé. Poviete si, že kto to je. Ale jej pieseň Heaven je známa a hraná aj u nás v rádiách. Hosťovala aj v skladbe Read All About It od Professora Greena. Veľmi známe vecičky. Google it J Môj osobný dojem. Táto dáma má pred sebou dlhú a sľubnú kariéru. Kritici vybrali dobre. Trochu ma zarazilo, keď som čítala, že ju prirovnávajú k Adele. Respektíve spôsob jej spevu. Ja hovorím, ani omylom. Adele má silný hlas. V jej skladbách je počuť nádych retra, soulu, či RnB. Emeli krásne pracuje so svojím hlasom a piesňami. Myslím, že na Adele potrebuje človek čas. Zvyknúť si na jej farbu hlasu a silu. Emeli chytí za srdce pri prvých tónoch každej piesne. Určité prvky RnB by som v jej piesňach dokázala nájsť. Napriek prvej piesni Heaven, jej album nie je tanečný. Vysoko nadčasový (milujem toto slovo). Kombinuje rôzne nástroje, hraje sa zo zvukom, využíva aj prvky tanečnej hudby, no nie sú dominujúce. Piesne idú do hĺbky, človeku naskakuje husia koža, keď ich počúva. Viem si predstaviť ich akustické prevedenie, či nejaký unplugged večer. Dokonalý zážitok z hudby. Preto album Our Version of Events od Emeli Sandé, ako víťazky ceny kritikov, len odporúčam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa vrátim ešte späť k odovzdávaniu cien Brit Awards, nedá mi nespomenúť aj vystupujúcich. Večer odštartovala skupina Coldplay so skladbou Charlie Brown. Rozpálili to teda poriadne, v niektorých chvíľach som sa aj obávala, či O2 arénu nepodpália. Za všetky moje obavy môže ich pyrotechnikou nebitá show, ktorá vyrážala dych. Dlho som nevidela ohňostroj v uzavretej hale, rozmýšľam či vôbec. No svetelné efekty stáli za to, dopĺňali celkový obraz celého vystúpenia, ktoré môžem zaradiť medzi tie lepšie večera. Opäť a zase ma veľmi milo prekvapil spevák Bruno Mars, ktorý zaspieval svoj hit Just The Way You Are. Pridal trochu soulu a jazzu a pieseň hneď dostala iný rozmer. Myslím, že znela ešte lepšie ako originál. A samozrejme zohraté kroky so skupinou sú už skoro samozrejmosť. Veľmi dobré vystúpenie, hoci osobne Bruna veľmi nemusím. Rovnako nemusím speváčku Rihannu. Aj keď musím uznať, že vypracovala sa slušne, od hitu Umbrella, ktorá mi neskutočne trhala uši, som rada, že je to trochu počúvateľné, dokonca sa prichytím ako si pospevujem jej piesne. No ale vystúpenie na Brit Awards by som zaradila medzi tie horšie. Opísala by som to asi takto, prišla, odtancovala a zmizla ešte skorej, ako skončila pieseň We Found Love. Ale scéna bola pekná, farebná, veľa tanečníkov okolo, dobrá choreografia, no spev z playbacku to kazí, veľmi.

Ďalší vystupujúci ma naopak potešil. Červenovlasý Ed Sheeran zaspieval svoj hit Lego House. Najskôr som sa toho dosť obávala, ale ako hovorím, bol dobrý. Len on, jeho gitara a hra so svetlami. Mladý naozaj vie spievať, dobrý bol aj vo výškach aj v nižších tónoch. Nemôžem uveriť len jednej veci. Že vraj je považovaný za britského Justina Biebera? Toto je buď veľmi veľký omyl, alebo veľmi zlý britský humor. Moja obľúbenkyňa večera, ako aj v roku 2010, keď spievala spolu s Dizziem Rascalom jej megahit You Got The Dirtee Love, sa stala Florence. Včera zaspievala pieseň No Light No Light zo svojho nového, už druhého albumu Ceremonials. No a bola úžasná. Scéna, svetlá, kapela, tanečníčky a ona. Pre mňa vystúpenie večera. Druhé top vystúpenie, pre mňa, rozhodne predviedla Adele. Zaspievala Rolling In The Deep, rovnako ako na Grammy, a rovnako úžasne. Ďalej vystúpil zlatunký Olly Murs s duom Rizzle Kicks. Zaspievali My Heart Skips a Groove. Pekná tanečná vecička. Trocha half playback. Veľmi veľa tanečníc, scéna ladená do červena bola príjemným spestrením. Prekvapilo ma vystúpenie Noela Gallaghera. Neviem ako mám chápať jeho zoskupenie. Je to Noel Gallagher a jeho High Flying Birds? A názov piesne tiež trochu zvláštny, AKA.. What A Life. Nie zlé, nie síce môj štýl, ale zaujímavé. Na piane hral Chris Martin a prisahala by som, že basák mi pripomínal basáka z Blur. No a nakoniec starý, dobrý ale viacej už len starý Blur.

Večer to bol skvelý. Priala by som si byť tam. Ale musela som si vystačiť s našimi sociálnymi sieťami, ktoré ako vždy sú mojím pomocníkom a spoločníkom pri takýchto udalostiach. Čítala som dokonca, že včerajší večer dosiahol najvyššiu sledovanosť od udeľovania Brit Awards v roku 2005. Zvláštne je to, že rovnako skončili aj Grammy Awards. Taktiež mali najvyššiu sledovanosť. Dalo by sa povedať, kde je Adele, tam to rastie J No možno je za tým niečo iné. Treba ale uznať, že kvalita, či už nominovaných, či vystupujúcich bola vysoká. Najmä na Brit Awards. A až na to menšie, nazvime to, nedorozumenie pri ďakovnej reči Adele za najlepší album roka, to naozaj bola dobrá show. Ale ani zďaleka posledná. Najbližšie sa totiž uskutoční najprestížnejšie odovzdávanie filmových cien. Už túto nedeľu, 26.2.2012 sa v Kodak Theater v LA uskutoční odovzdávanie cien akadémie, nazývaných tiež Oscar. A ten dá bodku za februárom, plným odovzdávaní a červených kobercov.

Iveta Kollárová

Iveta Kollárová

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som to skrátka ja Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu